Personvernerklæring

  1. Innledning
    Denne personvernerklæringen gjelder for Abas Kosmetikk (heretter omtalt som «vi») og forklarer hvorfor vi samler inn informasjon om deg, hvordan vi bruker denne informasjonen og hvordan vi tar hensyn til ditt personvern.

Vårt grunnlag for å behandle personopplysninger vil variere, vil bestå av ditt samtykke eller fordi det er lovpålagt. Videre kan det være nødvendig å behandle personopplysninger for å oppfylle en avtale med deg eller for å oppfylle en rettslig forpliktelse. Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke.

 

  1. Om personopplysninger, samtykke og informasjonskapsler
    Personopplysninger er opplysninger og vurderinger som kan knyttes til en identifiserbar enkeltperson. Dette kan være navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse, IP-adresse og kjøps- og adferdshistorikk.

    All behandling av personopplysninger, slik som innsamling, registrering, lagring og utlevering er underlagt særskilte regler, blant annet i personopplysningsloven. Det er vi som er ansvarlig for at behandlingen skjer i samsvar med lovens regler. Datatilsynet fører tilsyn med at loven overholdes.

Nødvendig lagring av opplysninger

Noen opplysninger vi samler inn er helt nødvendige for at du kan kunne handle i nettbutikken vår. Eksempler på dette informasjon som holder deg pålogget under handleprosessen i nettbutikken, som lagres som en informasjonskapsel. Andre opplysninger som er nødvendige er adresse og fakturaopplysninger for at vi kan sende deg varene og ta i mot betalinger. Ved å benytte vår nettside så godtar du at vi lagrer disse opplysningene. Du kan når som helst kreve data om deg utlevert og få dette slettet, dersom du tar kontakt med oss.

 

Valgfri deling av opplysninger

Enkelte opplysninger lagrer vi kun dersom du gir oss et aktivt samtykke til å samle dette inn. Eksempler på dette er informasjon om deg som kan benyttes til å vise deg reklameannonser på tredjeparts nettsteder med grunnlag i produkter du har sett på i nettbutikken vår. Dersom vi bruker slike tjenester så spør vi deg om samtykke til dette på nettsiden vår, og vi samler kun inn opplysningene dersom du gir oss samtykke. Dersom du ikke tar stilling til spørsmålet samler vi heller ikke inn opplysningene.

 

  1. Hva slags opplysninger samler vi inn?

For å kunne levere så gode tjenester som mulig er vi avhengige av å samle inn ulike typer informasjon, inkludert personopplysninger om deg. Under følger en oversikt over hvordan vi typisk samler inn personopplysningene og hvilke opplysninger dette typisk er. Vi samler ikke inn sensitiv informasjon.

  1. a) Opplysninger du selv gir til oss

Når du registrerer deg og/eller handler på vår nettside, må du oppgi en del informasjon som lagres av oss, slik som navn, e-postadresse, adresse og mobilnummer. Vi vil også lagre opplysninger når du kontakter oss senere. Informasjonen du oppgir kan også berikes ved hjelp av oppslagstjenester eller sosiale medier du gir oss tilgang til.

 

  1. b) Opplysninger vi får gjennom bruk av tjenestene våre

Når du bruker våre tjenester, registrerer vi informasjon om hvilke tjenester du bruker og hvordan du bruker dem. Vi samler blant annet informasjon om:

 

  1. i) Din enhet og din internett-tilkobling

Vi kan registrere informasjon om enheten du benytter, for eksempel produsent av mobil/PC, operativsystem og nettleser. Vi kan også samle informasjon om tilkoblingen til våre tjenester, som IP-adresser, nettverks-id, informasjonskapsler og unike identifikasjonsfiler.

 

  1. ii) Bruk av tjeneste eller kjøp

Vi registrerer informasjon om din bruk av tjenestene, som hvilke sider du er inne på, når du er inne på sidene samt hvilke funksjoner du har brukt på sidene.

 

  1. c) Opplysninger vi får fra andre kilder

Vi kan motta opplysninger om deg hvis du bruker noen av de andre tjenestene vi tilbyr på dette nettstedet. Vi samarbeider også tett med tredjeparter (f.eks. forretningspartnere, leverandører av tekniske tjenester, betalingstjenester og leveringstjenester, reklamenettverk, analyseselskaper, søkemotorer og kredittopplysningsbyråer) og kan motta opplysninger om deg fra disse. Dette inkluderer også opplysninger som er offentlig tilgjengelige.

 

  1. d) Informasjonskapsler og annet innhold som lagres lokalt

Når du bruker våre tjenester eller er inne på våre nettsider, lagres informasjonskapsler og annen data som senere kan leses av oss.

 

  1. e) Automatiske vurderinger

Gjennom analyse av dine kjøp og atferd kan det utledes automatisk kategorisering av deg som kunde.

 

  1. Hva brukes opplysningene til?

Vi bruker personopplysninger til følgende formål:

 

  1. a) For å levere og forbedre tjenestene våre

Vi bruker personopplysninger for å levere varene (eller tjenestene) våre til deg. For eksempel trenger vi personopplysninger for at du skal kunne logge inn på våre sider og om relevant, for å kunne betale for varer og tjenester. Vi bruker også personopplysninger for å sikre en best mulig brukeropplevelse for deg, blant annet ved å tilpasse visningen av innholdet til din skjerm/enhet og å sørge for raskest mulig lasting av sidene.

 

  1. b) For å tilpasse tjenestene, gi deg anbefalinger og relevant markedsføring
    Vi ønsker å gi deg anbefalinger, produktinformasjon og tjenestetilpasninger som er mest mulig relevant for deg. Dette vil både bli gitt på bakgrunn av din egen atferd, f.eks. på bakgrunn av hvilke produkter og tjenester du har brukt eller kjøpt, annonser du har klikket på, eller artikler du har lest, og på bakgrunn av atferden til andre brukere med liknende bruksmønster som deg.
  1. c) For å forbedre digital kommunikasjon og annonsering
    Vi bruker dine personopplysninger for å forbedre vår annonsering. Ved å opprette en profil hos oss godtar du målrettet annonsering gjennom programmatiske kjøp og målrettet annonsering gjennom sosiale medier der din persondata vil benyttes i kjøp av slik annonsering.
  1. d) For å utarbeide statistikk og forstå markedstrender

Vi utarbeider statistikk og kartlegger markedstrender. Dette gjør vi for å kunne forbedre og videreutvikle produkttilbudene og tjenestene våre. Så langt det er praktisk mulig forsøker vi å gjøre dette med anonyme opplysninger, uten at vi vet at informasjonen er knyttet spesifikt til deg.

 

  1. e) For å forhindre misbruk av tjenestene våre

Vi bruker personopplysninger for å forhindre misbruk av tjenestene våre. Misbruk kan være forsøk på å logge på andres kontoer, forsøk på svindel, “spamming”, hets, sjikane og andre handlinger som er forbudt etter norsk lov.

 

  1. Deling av opplysninger

Vi deler i noen tilfeller personopplysninger med andre selskaper som utfører tjenester på våre vegne. Dette er først og fremst for å gi deg en tryggere og bedre handleopplevelse. Her er de viktigste eksemplene:         

  1. a) Når andre utfører tjenester på våre vegne

For eksempel web- og markedsføringsbyråer til å drifte nettbutikken og vise deg målrettet markedsføring samt lage kampanjer. Disse har ikke lov til å bruke disse personopplysningene til noe annet enn å utføre tjenester for oss. Dersom du har gitt oss samtykke til deling av opplysninger, så kan opplysningene bli delt med følgende tredjeparter:

  • Google Analytics og Google Adwords
    • Opplysninger om bruksmønster på nettsiden (blant annet hvilke sider som er besøkt og når) deles med Google som knyttes til deg som bruker på en delvis anonymisert måte. Vi vil ikke kunne knytte dette til deg personlig, men vi kan bruke informasjonen til å se generell bruksmønster på nettsiden vår, og for å kunne sende deg skreddersydd reklame i Google sitt nettverk i form av bilde- og tekstannonser på tredjeparts nettsider.
  • Facebook Messenger (chat)
    • Dersom vi skulle benytte chatløsning fra Facebook, vil Facebook kunne identifisere deg på vår nettside slik at du ikke slipper å måtte oppgi navn og E-post for å initiere chat med oss. Vi lagrer ikke disse dataene på vår nettside, men chatloggen vil bli lagret på vår Facebook Messenger-konto. Loggen kan fjernes etter din forespørsel hvis du kontakter oss.
  • to (chat)
    • Dersom vi skulle benytte chatløsning fra Tawk.to, vil Tawk.to lagre chatlogggen samt din IP-adresse på sin server. Loggen kan fjernes etter din forespørsel hvis du kontakter oss.
    •  
  • Facebook Pixel
    • Denne siden kan benytte Facebook Pixel, som er en informasjonskapsel som sporer at du har vært inne på vår nettside, slik at du senere kan motta reklame fra oss via Facebook sitt nettverk.
  • WordPress og Gravatar
    • Denne nettsiden benytter WordPress som publiseringsløsning. Dersom du skulle opprette en bruker på vår nettside, eller publisere en kommentar hos oss, vil en informasjonskapsel kunne huske deg som bruker når du besøker nettsiden vår neste gang, slik at du ikke må logge inn hver gang. Dersom du har registrert et profilbilde på Gravatar.com vil WordPress knytte dette opp mot deg som bruker og vise profilbildet ditt på siden vår.
  • Kontaktskjemaer
    • Dersom du benytter deg av en av våre kontaktskjemaer, vil skjemaet bli sendt som E-post til oss, og bli lagret på vår E-postserver. En kopi av E-posten kan også bli lagret i en database i tillegg, for å sikre at vi har mottatt din melding dersom E-posten ikke skulle komme frem. Denne databasen slettes med jevne mellomrom.
  1. b) Ved mistanke om lovbrudd

vil informasjon kunne utleveres til offentlige myndigheter etter begjæring. Vi vil også kunne utlevere informasjon ved mistanke om svindel, eller informasjon som er nødvendig for å avklare konkrete tvister.

 

  1. Sletting av personopplysninger

Vi er lovpålagt til å holde på visse personopplysninger. Eksempler på dette er:

  • Lov om bokføring
  • Ordredata iht. angrerett
  • Ordredata iht. garantier

Du har krav på at alle våre opplysninger om deg skal kunne slettes på oppfordring, dersom vi ikke er lovpålagt om å lagre disse. Du kan henvende deg angående dette å oppheve ditt kundeforhold, ved å sende oss en E-post (Se «kontaktinformasjon»).

 

  1. Sikring av personopplysninger

Vi bruker hensiktsmessige sikkerhetstiltak for å beskytte personopplysninger som er under vår kontroll mot uautorisert tilgang, innhenting, bruk, videreformidling, avsløring, kopiering, modifisering eller avhending.

 

  1. Særlig om markedsføring i e-post og SMS

Dersom du har et aktivt kundeforhold til oss, kan vi sende deg markedsføring på e-post eller med andre elektroniske kommunikasjonsmetoder i henhold til markedsføringsloven § 15. Det inkluderer nyhetsbrev og andre henvendelser vedrørende innhold, tjenester, tilbud, kampanjer og arrangementer fra oss, via e-post, telefon, SMS og sosiale medier.

Dersom du derimot ikke har et aktivt kundeforhold, vil vi bare sende slik markedsføring hvis du har gitt oss et samtykke til dette. Din persondata kan også brukes til å tilpasse denne kommunikasjonen. Du kan når som helst enkelt og kostnadsfritt melde deg av markedsføringshenvendelser gjennom avmeldings-funksjonen i e-postene/SMS-ene.

  1. Endringer i personvernerklæringen

Vi vil med jevne mellomrom kunne oppdatere eller endre personvernerklæringen.

Ved større endringer vil vi informere om dette.

 

  1. Rett til å klage

Du har rett til å klage til en tilsynsmyndighet, som i Norge er Datatilsynet.

 

  1. Kontaktinformasjon

Dersom du har spørsmål om vår personvernerklæring, spørsmål om bruk av personopplysninger, om du ønsker å få utlevert data vi har registrert på deg, korrigering av registrert data, tilbaketrekking av samtykke eller sletting, ta gjerne kontakt med oss på ordre@abaskosmetikk.no

 

 

BETINGELSER VED LEVERANSER OG BETALING AV VARER

Abas AS Kosmetikk Engros ønsker å tilby maksimal service og tilgjengelighet, jevnlig oppfølging i salong og rask levering av varer. Vi vil informere om betingelser ved leveranser og betaling som en viktig del for godt samarbeid med våre forhandlere.
 
Bestilling:

Oppgi kundenummer, navn på salong og sted når du bestiller. I våre kataloger og på våre ordreskjemaer finnes artikkelnummer og navn på produkter og rekvisita. For å unngå misforståelser og feil ber vi om at disse benyttes. Vi har ekspresslevering: Bergen og omegn: ring før kl. 10.00 og få varene levert samme dag.
Distrikt: Ring før kl. 14.00 og få varene på døren 1-2 dager etter. 

 

Priser:

Alt salg skjer til ordredatoens priser og er oppgitt eks. mva.

 

Levering/Frakt:

Ved varebestilling på min. kr. 1.600 ( eks. mva) leveres varene fraktfritt. På bestillinger under dette beløpet blir det frakttillegg på kr. 125,- Utenbys leveres varer med Postens dør til dør tjenester. Er det ingen til stede ved levering, vil pakken bli levert til nærmeste postkontor eller Post i Butikk. ABAS holder til enhver tid et stort varelager, men det kan oppstå avvik. ABAS påtar seg ikke ansvar for evt tapt salg e.l. ved forsinkelse eller resting av varer.

 

Betaling:

Betalingsbetingelsene er 14 dager fra leveringsdato. Ekspedisjonsgebyr kr 39,-
Ved forsinket betaling/purring tilkommer den til enhver tid gjeldende forsinkelsesrente + evt purregebyr.
Vi forbeholder oss muligheten til å sende varer i oppkrav (uavhengig av utestående beløp) til kunder som har en utsatt økonomi eller som har vist seg å være ustabile betalere. Vi forbeholder oss retten til å stoppe varelevering til kunder som har forfalte fakturaer eller hvor kredittgrensen er nådd.

 

Kurs og arrangement – påmelding og vilkår:

Du kan melde deg på kurs til din selger, på epost til kurs@abaskosmetikk.no eller direkte til kontoret på tlf. 55 28 28 28. Ved påmelding til kurs faktureres depositum med 20 %. Depositum refunderes ikke. For kurs hvor hele kursavgiften er under kr 1.500,- faktureres hele avgiften ved påmelding. Resterende kursavgift faktureres senest 6 uker før kurset. Vi forbeholder oss retten til å stryke kursplasser som ikke er betalt ved forfall. Det kan være andre frister som gjelder for noen weekendkurs og kurs med flybilletter inkludert. Kursavgiften inneholder ikke avbestillingsforsikring. Evnt. forsikring må ordnes individuelt. Ved avmelding senere enn 3 uker før kurset refunderes ikke kursavgift.

 

Kredittsjekk:

Vi forbeholder oss retten til å foreta kredittsjekk på våre kunder.

 

Gunstige avtaler:

Som Conceptkunde kan du få gunstig fakturarabatt og/eller årsbonus.

 

Vareretur:

ABAS tar ikke i retur varer med mindre det er feil på varen eller feilsending. Evt. mangler med varen eller lev-eransen må reklameres umiddelbart, senest 7 dager etter mottak, til kontoret på telefon 55 28 28 28. Returvarer må være uåpnet og umerket og ellers i salgbar stand. Returer må emballeres godt. Ukurante, utgåtte varer kan ikke returneres. Ved evt. retur av bestilte kurante varer krediteres 75 % av fakturert pris. Varer levert for mer enn 6 mnd. siden tas ikke i retur.

 

Mottakskontroll: skade eller manko:

Salongene må snarest, og senest innen 7 dager kontrollere forsendelsen. Skade eller manko rapporteres til transportør og til kontoret på tlf. 55 28 28 28.